Hero image for Taxikurir

FAQ

Om appen

Boka en resa

Boka direkt från din nuvarande plats genom att klicka på "ÅK NU". Om du vill åka från någon annan adress är det bara att flytta runt på kartan eller söka efter den adress du vill åka från. Du kan också förboka en resa genom att klicka på "ÅK SENARE" och sedan väljer du vilken tid du vill åka eller vilken tid du vill vara framme.

Därefter lägger du till vilken adress du vill åka till. Du får ett fast pris för din resa och innan du bokar har du bland annat möjlighet att ändra hur du vill betala din resa eller lägga till en via-adress. Klicka på "BOKA RESA" för att bekräfta bokningen. Du meddelas både när bilen är på väg och när den är framme hos dig och du kan följa bilen direkt på kartan.

Boka från flygplatser

Boka din resa som vanligt. Se till att ha tillgång till ditt flightnummer då vi kommer fråga om det i sista steget av bokningen. Vi behöver ditt flightnummer då vi ankomstbevakar ditt flyg, självklart anpassar vi hämtningen om det är försenat eller tidigarelagt.

Skapa konto

Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet, och sedan på “LOGGA IN / SKAPA KONTO". Välj om du vill skapa ett konto med din e-postadress eller om du istället vill använda Facebook eller Google för att skapa ditt konto.

Skapa konto med din e-postadress

  • Ange din e-postadress och klicka på “NÄSTA”

  • Läs igenom Cabonlines användarvillkor och godkänn genom att klicka på “SKAPA KONTO”

  • Välj ett lösenord och ange ditt namn samt telefonnummer

  • När du klickar på “SPARA” får du ett sms med en kod till det angivna telefonnumret, skriv in koden för att verifiera ditt konto

  • Nu är du klar!

Skapa konto med Facebook eller Google

  • Klicka på Facebook- eller Google-knappen och ange dina inloggningsuppgifter.

  • Nu är du klar!

Betala i appen

Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet och sedan på “Betalning”. Här kan du se dina existerande betalmedel och lägga till nya. Du kan ha flera betalkort och PayPal-konton. Om du klickar på ett av dina betalmedel kan du välja ett namn för det, välja om du vill ha det som förvalt när du bokar och välja att ta bort ditt betalmedel.

Klicka på “LÄGG TILL BETALMEDEL” och gå igenom stegen för att lägga till ett nytt betalkort eller PayPal-konto.

Är du företagskund kan du ha fler tillgängliga betalmedel, du kan läsa mer under Företagskund - Betalning med faktura eller resekonto.

När du bokar din resa väljs ditt förvalda betalmedel automatiskt och du kan klicka på det för att byta mellan dina betalmedel. Om du inte har lagt till några betalmedel ännu så kommer du bara att kunna välja alternativet “Betala i bil”. Du kan även välja att lägga till ett nytt betalmedel härifrån och välja det innan du bokar resan. Gå igenom stegen för att lägga till ditt betalkort eller PayPal-konto.

När du bokar din resa reserveras pengarna på ditt konto men dras aldrig förrän din resa är utförd. Vid förbokningar reserveras pengarna ungefär en timme innan avresa och pengarna dras som vanligt när resan är utförd. Ditt kvitto skickas till den e-postadressen du angivit för kontot.

Hitta din bil

Bilens taxinummer, som finns antingen på vindrutan eller på bilens taklykta, hittar du även i appen så att du lätt och smidigt kan hitta rätt bil. Du kan följa bilen direkt på kartan och du får meddelanden om både när din bil är på väg till dig och när den är framme på upphämtningsplatsen.

Betygsätt din resa

Hjälp oss att bli bättre genom att betygsätta din resa. Vi försöker hela tiden att förbättra din upplevelse, både genom att göra bokningen smidigare och ge dig bättre service och kvalitet under resan. Genom att få in betyg och kommentarer från våra resenärer kan vi få en bild av vad vi behöver förbättra för att resan ska bli så bra som möjligt.

Föraren får endast tillgång till ett snitt av hans eller hennes betyg och ser därför aldrig det specifika omdömet du ger.

Verifiera ditt konto

För att säkerställa en hög säkerhet i våra bokningskanaler kan du bli ombedd att verifiera din identitet. Under en kort period kommer alla kunder att få verifiera sina enheter som säkra. Verifieringen sker när du försöker boka från en ny enhet med resekonto, faktura eller PayPal (detta gäller både app och webb).

För att verifiera din enhet följer du länken som skickas till den e-postadress som är kopplad till ditt konto. Du kommer inte att kunna boka resor med det valda betalmedlet förrän din enhet är verifierad. Du kan alltid boka resor med kreditkort eller betala i bil. När enheten är verifierad kan du boka precis som vanligt.

Har du inte fått ett mail? Kontrollera att din app är den senaste versionen och se om mailet hamnat i din skräppost.

Misstänker du att någon obehörig har använt ditt konto? Byt genast lösenord. Skicka telefonnummer, e-postadress samt bokningsnummer för den misstänkta resan till info@cabonline.com. Vi utreder bokningen och återkopplar så snart vi kan.

Bokningsbekräftelse & kvitto

Vi mailar dig ditt kvitto när du gör en bokning med kreditkort eller PayPal. Om du gör en bokning med resekonto eller faktura får du istället en bokningsbekräftelse skickad till din e-postadress. Detta sker automatiskt när du bokar en resa. Väljer du “betala i bil” får du istället kvittot i bilen.

Misstänker du att någon obehörig har använt ditt konto? Byt genast lösenord. Skicka telefonnummer, e-postadress samt bokningsnummer för den misstänkta resan till info@cabonline.com. Vi utreder bokningen och återkopplar så snart vi kan.

Företagskund

Bli företagskund

Med Taxikurirs företagserbjudande förenklar vi hela företagets resande - från smidig bokning i vår app till betalningslösningar och enkel uppföljning av resan.

Läs mer om vårt företagserbjudande och bli företagskund direkt genom att fylla i formuläret

Betala med faktura eller resekonto

Som företagskund har du möjlighet att betala resan mot faktura eller resekonto, läs mer om våra företagslösningar här.

Om du redan är företagskund och har tillgång till faktura eller resekonto som betalmedel väljer du det enkelt genom att klicka på det valda betalmedlet när du bokar en resa, sedan väljer du faktura eller resekonto i listan.

Det förvalda betalmedlet kommer automatiskt att vara “Betala i bil” om du inte själv går in och ändrar till något annat. Det gör du genom att gå till menyn via menyknappen i övre vänstra hörnet och klicka på “Betalning”. Här ser du dina tillgängliga betalmedel och kan klicka på ett av dem för att välja om du vill ha det som förvalt när du bokar dina resor.

Du kan även lägga till ditt privata betalkort eller PayPal-konto för att slippa betala i bilen även vid privata resor.

Få tillgång till ditt företagskonto

En ansvarig på ditt företag kommer att skicka ut instruktioner som beskriver hur du får tillgång till ditt företagskonto för att komma åt dina betalmedel.

Har du frågor eller stöter på problem så kan du alltid kontakta vår support på info.stockholm@taxikurir.se så hjälper de dig gärna.

Avtal

För att se om du har tillgång till något specifikt avtal loggar du först in på ditt konto om du inte redan är inloggad. Sedan klickar du på ditt namn längst ner i menyn för att komma till din profil och klickar på “AVTALSKORT”. Här kan du se vilket avtal du har tillgång till.

Om du tar en bil på gatan erhåller du ditt avtalspris mot uppvisande av ditt avtalskort i appen innan dess att resan påbörjas.

Vanliga frågor

Var kan jag se mina kommande resor?

När du har bokat en eller flera resor så kommer du att se en knapp högst upp på sidan när du öppnar appen. Om du har flera resor inbokade så visar knappen hur många resor det är och du kan klicka på knappen för att få upp en lista med alla dina kommande resor. Klicka på en av resorna för att komma in på den. Om du endast har en resa bokad så ser du tid och datum för resan i knappen och genom att klicka på den kommer du direkt in på resan.

Jag vill avboka min resa

En resa går att avboka i appen fram tills dess att du fått en bil tilldelad, men försök alltid ha god framförhållning. För att avboka en resa så går du in på den aktiva bokningen, skrollar ner lite och klickar på “Avboka resa”. När det inte längre går att avboka resan i appen så kommer avbokningsknappen att försvinna. Du bör då kontakta vår kundtjänst för att avboka din resa genom att klicka på knappen “Ring kundtjänst” eller så ringer du 08-744 95 60 och väljer knappval 1 för att komma till beställningscentralen.

Min bil är försenad

Kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60 och välj knappval 2 så hjälper personalen på beställningscentralen dig gärna!

Vad gäller om jag är sen?

Det är alltid bra att kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 1 för att komma till beställningscentralen och berätta att du är försenad.

Chauffören ska alltid vänta i 5 minuter efter bokad upphämtningstid. Vid ytterligare försening har föraren rätt att ta ut väntetaxa som debiteras separat i bilen.

Vad ska jag göra om min flight är sen eller blir inställd?

Vi ankomstbevakar alla flighter, så om din flight är sen kommer din taxi att vänta på dig när du har landat. Om din flight blir inställd eller ditt flyg av någon anledning har bytt flightnummer, ska du som resenär alltid kontakta vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 1 för att komma till vår beställningscentral.

Min adress saknas eller är fel

Vi arbetar ständigt för att hålla vårt adressregister uppdaterat. Om du saknar en adress eller om en adress är felaktig är vi tacksamma för din hjälp! Maila din saknade eller felaktiga adress till info@cabonline.com, vanligtvis blir adressen bokningsbar in i systemet redan samma dag.

Jag har glömt mitt lösenord

Ange din e-postadress och klicka sedan på “Glömt lösenord” och därefter “SKICKA”. En länk för att återställa ditt lösenord kommer då att skickas till den angivna e-postadressen. Klicka på länken i mailet och ange ett nytt lösenord. Ange lösenordet igen för att bekräfta det. Nu är ditt lösenord uppdaterat och du kan använda det för att logga in i appen.

Fungerar det inte så kan du alltid kontakta vår support på info.stockholm@taxikurir.se så hjälper de dig gärna.

Ändra kontouppgifter

Klicka på menyknappen i övre vänstra hörnet. Logga in på ditt konto om du inte redan är inloggad. Sedan klickar du på ditt namn längst ner i menyn för att komma till din profil och klickar på “ÄNDRA PROFIL”. Här kan du ändra namn, telefonnummer och lösenord. Om du har ett konto som är skapat med Facebook eller Google så har du inget lösenord och därför kan du inte heller ändra det.

Jag kan inte lägga till mitt betalkort

Kontrollera först att du fyllt i rätt kortuppgifter. Fungerar det fortfarande inte kan det vara på grund av följande:

  • Du har inte aktiverat internetköp. Detta gör du i din internetbank.

  • Vi stödjer inte din kortutgivare. De kortutgivare vi stödjer är Mastercard, VISA, Maestro och American Express.

Om du fortfarande har problem med att lägga till ditt betalkort bör du kontakta vår support på info@cabonline.com så hjälper de dig gärna!

Jag har glömt något i bilen

Kontakta polisens lokala hittegodsavdelning där du utförde din taxiresa. Ring 114 14 för att komma till Polisen. Våra chaufförer lämnar in eventuellt bortglömda saker där i slutet av sitt pass.

Jag har en kampanjkod, hur använder jag den?

Kampanjkoder lägger du till i bokningens sista steg.

Hur bokar jag en bil med bilbarnstol?

I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka bilar med barnstol även i appen.

Hur bokar jag en resa där mitt husdjur kan följa med?

I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka resor med husdjur även i appen.

Hur bokar jag en bil för fler än fyra passagerare?

I dagsläget får vi hänvisa till vår beställningscentral på 08-744 95 60, välj knappval 1. Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att boka våra större bilar även i appen.

Varför kan jag inte betala i appen när jag tar en bil på gatan?

Vi jobbar för fullt på att göra det möjligt att betala i appen när du tar en bil på gatan, tyvärr är det inte möjligt i dagsläget.

Rapportera ett problem med en resa

Du kan alltid ringa vår kundtjänst på 08-744 95 60, välj knappval 3 för att få hjälp med frågor eller rapportera in problem med en resa.

Ge gärna även kommentarer när du betygsätter din resa i appen så att vi kan förbättra din upplevelse till nästa gång.

Var vänder jag mig om jag har frågor om datasäkerhet?

Värdecheckar

Jag har fått en kod. Hur aktiverar jag min värdecheck?

Ladda ner appen och skapa ett konto eller logga in på ett existerande konto. Du finner värdecheckar i menyn under Betalning. Välj 'Lägg till värdecheck' och ange din kod.

Vips, så är värdechecken kopplad till ditt konto!

Jag har fått ett SMS som säger att jag har fått en värdecheck. Hur aktiverar jag den?

Om du har vår app installerad på din enhet och är inloggad så aktiveras värdechecken automatiskt när du klickar på länken. Om du inte har appen installerad så kommer länken att hänvisa dig till App Store eller Google Play.

Du kan även lägga till värdechecken genom att ange värdecheckskoden på sidan Betalning.

Vilken app fungerar värdechecken i?

Avsändaren till SMS:et där du fick värdechecken säger vilken app den gäller för. Om du inte har den appen installerad så kommer länken i SMS:et att hänvisa dig till App Store eller Google Play.

Hur hittar jag min värdecheck?

Du hittar din värdecheck i menyn under Betalning. När giltighetstiden har passerat så försvinner värdechecken från denna sida. Om du har en aktiv värdecheck kopplad till ditt konto så kommer du att få frågan om du vill använda den när du gör din nästa bokning.

Hur bokar jag en resa med en värdecheck?

Boka din resa i appen. Om du har en aktiv värdecheck kopplad till ditt konto så kommer du att få frågan om du vill använda den när du gör din nästa bokning. Du kan även lägga till eller ta bort värdecheckar genom att välja fältet ”Värdecheckar” i bokningsöversikten.

När värdechecken är aktiv ser du ditt nya pris med det gamla priset överstruket. Om värdechecken inte täcker hela resans kostnad så måste ett betalkort eller PayPal vara tillagt som betalmedel i appen.

Vilka betalmedel kan en värdecheck kombineras med?

Värdecheckar kan användas i vår app i kombination med betalkort och PayPal-betalningar. Betalmetoderna faktura, resekonto och betala i bilen fungerar tyvärr inte tillsammans med värdecheckar.

Hur länge är värdechecken giltig?

I appen kan du se hur länge din värdecheck är giltig. Du hittar värdechecken i menyn under Betalning eller när du bokar din resa. En resa som använder en värdecheck måste genomföras innan utgångsdatumet.

Det är ej möjligt att förboka en resa med en värdecheck om datumet för resan är efter giltighetstiden.

Kan jag ringa in och boka en resa med min värdecheck?

Nej, du kan endast använda värdecheckar i vår app.

Kan jag hoppa in i en taxibil på gatan och betala med min värdecheck i bilen?

Nej, resan måste bokas och betalas i appen för att värdechecken ska fungera.

Vad händer om jag bokar en resa med en värdecheck som är värd mer än resans pris?

Du kan givetvis boka din resa men hela värdechecken blir förbrukad.

Kan jag överlåta min värdecheck?

Om du fått en värdekod men inte lagt till den i appen så kan du överlåta den till någon annan. Den nya mottagaren lägger till koden på vanligt vis. Du kan inte överlåta en värdecheck efter att du lagt till den i appen.

Kan jag använda min värdecheck i ett annat land?

Nej, värdechecken fungerar bara för resor inom landet där den delades ut.

Min värdecheck fungerar inte?

Kontrollera giltighetstiden för din värdecheck. Resan måste genomföras innan giltighetstiden gått ut. Se även till att du har ett betalkort eller PayPal valt som betalmedel för resan. Om problemet kvarstår, kontakta kundservice.